diumenge, 24 de febrer del 2013

1939

L'altre dia vaig fer una bona passejada amb la Fibi, la que veieu a la foto, tot seguint el GR que duu des de Sant Cugat fins a Monsterrat. Abans d'arribar a Rubí, a  prop de Can Ferran, un restaurant força recomanable per cert, vaig trobar una làpida amb un recordatori dels caiguts durant la guerra civil entenc. El text diu "in memoriam 1939".
La làpida es una petita clariana al costat del camí i està neta i cuidada.
He d'admetre que em va sobtar i em va impressionar. Potser es perquè estava sol amb la gossa i no esperava trobar una cosa així. La veritat es que em vaig posar a pensar que, suposo, l'origen de que el recordatori estigui allí es degut a que, segurament, alguns varen morir en aquell indret.
No puc evitar pensar en les moltes imatges que he pogut veure de la guerra civil i, no puc evitar ho, ho sento com gent molt propera. Pensar que allà hi varen morir homes o dones, d'un costat o d'un altre em va fer recordar la importància de la vida i de la mort, de les idees i del valor.
Molts varen caure per defensar uns ideals, o forçats per les circumstàncies, o senzillament perquè eren allà al mig, però tots i cadascun d'ells mereix que avui, recordem que la seva mort no va ser vana. 
Ells varen lluitar i mori per un país millor i nosaltres no el podem esguerrar.