dilluns, 24 de setembre del 2012

low cost

Ja d'entrada la paraula no m'agrada: "low cost". Per què no parlem de barato o barat. Sembla que amb l'anglicisme volem dissimular el contingut que s'amaga darrera la paraula.
Jo compro barato, tu compres barato, ell compra barato, això no queda bé. 
Jo compro baix de cost, tu compres baix de cost...més acurat però encara sona pitjor, oi?
Ara tot es o ha de ser barato o baix de cost i un dels símbols mes significats i significatius d'aquesta política es Ryanair, la "fantàstica" companyia aèria on difícilment m'hi trobareu mai mes. Però ells no son ni molt menys els únics. Empreses com Primark, Dia, els milers de botigues de tot a 100, o tot a 1€, o tot al que tu vulguis i, fins i tot la majoria de cercadors d'oportunitats com ara VivirVip.com formen part d'aquest nou plantejament de vida que jo no comparteixo de cap manera.
No hem de confondre barato amb preu adequat, igual que car no significa qualitat.
Barato pot significar que no funciona, que no està be, que el producte no es correspon al que compres, que no compleix amb els requisits que pot marcar sanitat, o senzillament que no paga impostos, cosa que els altres sí que fem.
Hi ha una dita molt antiga que diu algo així com "son faves contades", es dir que no hi ha mes ni menys que el que es veu.
Tot té un preu en funció dels ingredients o els components i d'una cosa que no es menor, la marca. Tu pots triar la combinatòria de preu, components i marca que vulguis però el que no pots fer es aspirar a tenir un producte amb marca reconeguda, components bons i preu baix: es un producte pirata i falsificat, per citar un exemple senzill.
Tots els nois que venen DVD's al carrer, us heu preguntat per què son tan barats? Son còpies il.legals, no paguen drets, no paguen distribuïdors, no paguen als botiguers, no paguen impostos i no tenen cap garantia de qualitat i, per si no fos prou, paguen una misèria als pobres nois que  ho venen al carrer sota la seva responsabilitat, curiós que tots siguin gent de color i sense papers. Algú pot creure que comprant un DVD així ajuda a algú???? No això es pirateria pura, molts cops massa aprop del low cost.
Es ben cert allò que diuen de: "ojos que no ven corazón que no siente". Sabeu el que es una "maquila"?. Heu vist mai algunes de les fàbriques xineses o índies o de Bangla Desh on es fabriquen aquest productes tan baratos? Potser llavors us ho pensaríeu una miqueta més. No hi ha duros a quatre pesetes, ja ho deia la meva avia.
L'altre dia escoltava a la ràdio un anunci on VivirVip. com anunciava que amb ells podies anar al restaurant XX que abans costava 40€ per "només" 24€ em sembla i jo em pregunto quin dels dos m'enganya, el restaurant que abans em cobrava els 40€, la empresa que m'ofereix el que "costa" 40€ per 24€ sense explicar me com ho fan o tots dos junts. En qualsevol cas jo no hi aniré.
Lo barat pot ser molt car quan no funciona, es fa mal bé tot just al estrenar ho o senzillament no dura.
Lo car, en canvi, pot arribar a ser econòmic si el seu rendiment ho compensa amb eficàcia.
Penseu abans de comprar, raoneu i no us conformeu amb la primera impressió.
Hi ha un concepte força assenyat, s'anomena el justipreu, molt mes que comprar barato es comprar al preu just.
Bona setmana