dimecres, 14 d’octubre del 2009

sr. Pique i la T1

Avui la cosa es llarga.
em varen passar l'entrevista que va fer Mar Jimenez al Sr. Piqué al AVUI i no he pogut evitar anar contestant jo també a les preguntes en italica.
Vosaltres mateixos.

Mar Jimenez

Barcelona
Primer, empresari. Després, polític. I ara, de nou, empresari. Josep Piqué examina l’economia i molts altres temes d’actualitat.

Ferran Soriano, de Spanair, diu que l’aeroport de Barcelona mai no podrà ser un hub amb línies de baix cost.
Els aeroports no són hubs, sinó que determinades companyies aèries identifiquen terminals dels grans aeroports perquè siguin els seus hubs. Si això no s’entén, ens equivoquem.
Las respostes sesgades generen confusió. En funció de que sino una companyía aèria s’identifica amb un aeroport. NO será perque l’aeroport la convida i li demostra interés perquè així ho faci, i li assegura unes prestacions adequades

La T1 serà un hub si només s’hi instal·len línies de baix cost?
Aquesta no és la discussió. I això és tan fals com creure que els hubs es determinen per decisions polítiques.
Es clar, quan la Sra Aguirre força a Caja Madrid a entrar a Iberia per preservar Barajas com a hub, això es una falsedat.
Si senyor, si a un aeroport nomes i van línies de baix cost mai será un hub. Dos exemples senzills: Lutton (baix cost), Munich (no)

¿Una companyia de baix cost pot convertir una terminal en hub?
Hauríem d’abandonar el concepte baix cost. El que hi ha són companyies eficients en costos.
No es correcte i sembla mentida que aquest senyor sigui al cap davant d’una companyía aeria.
Una companyía baix cost es una companyí que opera punt a punt i on el seu servei básic es senzillament el transport. Pot ser eficient com Easyjet o no com SkyEurope. Normalment i tret d’alguna excepció les companyíes low cost no operen en rutes intercontinentals.
Una companyía estandard, si volem emprar un altre terme, te una vocacó de servei molt mes ample, busca les interconexions, actua com a hub i redistribuidor de trafic, dona serveis de valor afegit com ara “business class”, juntament amb altres serveis que determinats sectors de mercat valoren molt significativament. Aquest tipus de companyíes fan de les rutes intercontinentals la definició del seu negoci primer com ara Iberia amb LLatinoamérica o British amb EEUU o KLM amb Africa, etc.
Com pot veure senyor Piqué la eficiencia no hi te res a veure aquí. Ambdues ho poden ser de eficients o no.

Iberia o British Arways són ineficients?
Totes les d’aquest estil, incloent-hi Spanair, són ineficients en costos perquè tenen molts problemes derivats del passat. El que han de fer és adaptar-se a les noves circumstàncies i buscar el seu nínxol de mercat. No hi ha companyies low cost, n’hi ha d’eficients i d’ineficients. Hi ha companyies que actuen en xarxa per alimentar una determinada terminal per fer vols intercontinentals, com Iberia, Lufthansa, Air France i British Airways, i hi ha altres companyies que operen punt a punt, i això no té res a veure amb el concepte low cost.
Tornem hi. Si aixó no te res a veure amb el low cost em pot explicar perque Vueling nomes vola punt a punt i no te cap inetrconexió.
No será mes aviat que Vueling ja no sap el que es?

Vostès estan situats al segon grup.
Operem punt a punt al continent europeu, al Bàltic, Rússia, Turquia i al nord d’Àfrica. I això no té res a veure amb el concepte hub o low cost. Hi ha molta confusió mental sobre el tema.
Estic d’acord amb vosté, vosté té una confusió mental important

Perquè Catalunya sigui un pol important al sud d’Europa és imprescindible que la T1 es converteixi en un hub?
El que pot necessitar Catalunya és que alguna companyia decideixi que la T1 és el seu hub. I això només és possible si les condicions de mercat i de demanda són adequades: no és un problema de cultura política ni plantejaments patriòtics decimonònics.
Jo crec que si Iberia, British o Air France es basen fonamentalment en las capitals no es degut a les condicions de mercat sino al previ interés polític.
D’altre banda no oblidem que varen ser decisions polítiques las que varen forçar a les companyies aeries extranjeres que volguessin operar Espanya que ho havien de fer a Madrid de manera exclsuiva, o aixó no es veritat??

Iberia ha anat prioritzant Madrid i deixant per a Barcelona les engrunes.
Iberia ha de fer una reflexió sobre com ha comunicat una decisió empresarial absolutament coherent. Però aquest greuge es podria equiparar al fet que Marsella es queixés que Air France hagi decidit que el seu hub és el Charles De Gaulle.
Decisió tan capitalina l’una com l’altre i també hi podriem afegir Alitalia que ha desplaçat Milan per Roma en un altre decisió política.
Quan el criteri empresarial es el que mana el que passa es que es treballa bé com ara Frankfurt i Munich, on cap de les dos es capital i es reparteixen el transit cap a tot el mon de manera racional.

Frankfurt és el principal aeroport alemany, i no pas Berlín.
Lufthansa té el hub on li interessa. ¿? Aixó es una resposta o una boutade?

Barcelona no té un hub, perquè ja no té el lideratge econòmic a l’Estat.
Sens dubte. I aquest és un debat que la societat catalana ha de tenir, molt més enllà de l’aeroport. Catalunya, que va ser líder econòmicament i culturalment durant molt de temps, ha deixat de tenir aquest paper a Espanya.
Entre altres coses gràcies a decisions com la de vendre les companyíes a empreses de Madrid com ara Vueling. Si senyor, això es cert Madrid ens ha desplaçat gràcies a la manca de personalitat del d’aquí i no miro a ningú

Les privatitzacions de l’era Aznar, en què vostè era ministre, hi van tenir alguna cosa a veure.
Les empreses ja eren a Madrid. I els processos de privatització, a diferència dels de l’etapa de govern socialista, es van fer a través d’ofertes públiques de venda: estaven oberts a qualsevol inversor. Si els inversors catalans no hi van voler anar, és el seu problema. ¿? El seu o el nostre?, está vosté segur que Telefónica va ser oferta a tothom? O Iberia??

A què ha d’aspirar Barcelona?
A recuperar el paper que havia tingut històricament. Però això no es fa sobre la base del victimisme.
També estic d’acord amb vosté en aquest punt prou de mirar nos el melic i mes ambició i treball que els problemes ja ens els posaran els de fora, oi?

¿Això passa per...?
Per tenir aspiracions a desenvolupar un paper clau en la globalització. Això no és un problema de competència amb Madrid, sinó de competència amb nosaltres mateixos. Hem de ser bons.

En què no som bons?
Ens falta ambició.
NO es cert.
El que som es individualistes. Aqui cadascú escombra cap a casa i no pensa en el colectiu.
D’altres paisos i/o comnitats tenen un caràcter molt mes gregari i corporatiu i això els beneficia. MIreu només els Bascos, que callant callant, tenen tot allò que s’ens nega als Catalans i a ells ningu no els critica!!!

Rafael Suñol, amb referència a Spanair, deia que els empresaris parlen molt, però quan tenen un projecte al davant no s’hi impliquen. Fer país passa per implicar-se en projectes estratègics.
En efecte, sobretot si són projectes estratègics viables.

Spanair no és viable?
No es pot fer un plantejament patriòtic amb projectes empresarials.
NOOOOOOOOOOO. A Madrid mai no es parla de l’espanyolitat de les companyíes com a pilar fonamental per garantir la seva supervivencia, perdoni, quin diari mira vostè??

¿S’ha fet amb Spanair?
Sens dubte.
Sort d’això perque sino res no tindriem

Com se sent quan es diu que Spanair és la companyia catalana?
Em sembla ridícul aquest argument.
Doncs jo aixi ho considero amb molt d’orgull igual que a Madrid diuen que Iberia es la seva companyía. El problema que la que vostè representa ha perdut la seva identitat. Miri els origens de Vueling i veurà com s’identificava amb Catalunya

Quina ha de ser la nostra ambició?
Tenir presència en el món global, posant els llums llargs i sent competitius, deixant d’estar obsessionats per les coses petites.

¿Catalunya està prou ben connectada per pensar en termes globals?
Si després de la T1 algú diu que el problema de Catalunya és la manca d’infraestructures, vol dir que no s’ha assabentat de res.
Suposo que vosté tampoc ho sap, però s’ha fixat que a la T1 no s’hi pt arribar en cap transport public com ara el metro, que la T1 i la T2 no tenen cap intercomexió rápida entre elles i que això no passará fins al 2012.
Sabia en canvi que a la T4 hi ha un metre rápid que lliga les dues edificacions de la T4.
La demagogia es fàcil

Si cap companyia converteix la T1 en hub, ¿ens serà útil?
Hem de situar les coses en els seus termes justos. Una cosa és que Catalunya tingui una infraestructura aeroportuària que probablement és la millor d’Europa. I l’altra és que puguem tenir un paper clau en el món dels grans hubs. Anem darrere dels grans aeroports.

Carlos Losada diu que hem d’aspirar a ser el sisè aeroport d’Europa.
Ho podem ser. Però això no significa que ens llevem al matí i puguem volar a Tòquio, Singapur o Sydney.
Per que no??? Si des de Munich es pot fer o Zurich, o Milan encara, o Gatwick fins i tot per que no Barcelona? Es que no veu la quantitat de gent que hem de volar a París o Frankfurt o Londres per buscar les conexions???

¿Podem ser el sisè aeroport europeu?
En nombre de passatgers i en nombre de connectivitats.

¿Connectivitats intercontinentals?
No és un problema de política, és un problema de demanda, econòmic.