dilluns, 1 de febrer del 2010

cinema en català

Soc dels qui creu que imposar sols ser un mal mètode de treball per tant fer una llei que imposi el doblatge obligatori no es, per mi, un bon sistema.
He de creure en aquella frase que diu que el que no vulguis per a tu no ho vulguis per als demés. Si a mi m'imposessin el castellà des de Madrid, jo protestaria e imagino que la majoria dels qui estimem el Català fairen el mateix.
Posar nos al seu nivell no pot ser la solució en cap cas.
L'intel.ligència es el que ens ha de fer millors que els altres, dirigir a cop de prohibició mai serà un bon mètode.
El Català, amb el Castellà, l'Anglès, el Francès, l'Italià i quatre paraules mal dites de Portuguès son les millors eines que he tingut per fer front a la meva carrera professional i fins i tot en la meva vida particular. Vaig tenir sort al estudiar al Liceo Francès i així jo vaig començar estudiant Francès, Castellà a l'escola i visquent el Català a casa. Als 14 anys ja tenia tres llengües i començava l'Anglès.
Crec que a Castella, que no a altres territoris del país on també parlen mes d'una llengua, tenen una gran enveja i una gran miopia i això no es una acusació, nomes es un comentari.
Fixeu vos com tots els qui no parlen idiomes s'en riuen habitualment d'aquesta feblesa.
En 31 anys de vida laboral he descobert, per exemple, que els saxons (anglesos i nord americans) no es preocupaven ( i molts encara no ho fan) d'aprendre cap altre llengua perquè no els fa falta si arreu del mon. Però tots ells, en confiança, em manifestaven la seva enveja de que jo pogués parlar amb naturalitat tantes llengües. Ara, la majoria, ja comencen a xampurrejar el Castellà.
Nosaltres el que hem de fer es seguir el nostre camí i fer que els altres el vulguin seguir i si no volen, pitjor per ells.
Per cert, en relació al cinema en Català, la meva proposta seria no doblar sinó subtitular, així els Catalans aprendrien molt mes fàcilment l'Anglès i, a mes, podrien fruir dels seus actors preferits sentin la seva veu, que, molts vegades es tan important com la seva actuació.