diumenge, 20 de juny del 2010

Burka o niqab

Fa temps que em rondava tractar aquest tema perquè em sembla polifacètic a l'hora de tractar lo i em temo que, per variar, els nostres polítics no el saben tractar o mes aviat nomes el saben manipular.
Jo he viatjat a alguns països musulmans on la presència d'aquest tipus d'indumentària es força habitual i sempre m'ha xocat quan les dones duen la cara tapada. 
Quan les dones duen el cabell cobert (i només el cabell), d'una o altre manera, se'm fa difícil poder fer una valoració. No fa pas tans anys que a casa nostre, les dones es cobrien el cabell quan entraven en una església i en canvi els homes es treien el barret....
Ara els homes no duen res al cap majoritàriament i en canvi son moltes les cultures i religions on els caps van tapats, ja siguin homes o dones: des de la petita kippa jueva i/o el seu barret negre d'ales, fins al mocador que den les dones hindús. Es a dir que no es patrimoni dels musulmans.
Ara be, quan es tracta de tapar la cara hi ha dues posicions que s'hauria de poder diferenciar, les qui ho duen per obligació i les que ho fan per voluntat pròpia. Dubto, i es nomes la meva opinió, que poques dones duen voler dur el burka si he de fer cas als diferents llibres que he llegit sobre tot d'Afganistan, país on els talibans han obligat, sota pena de càstigs molt greus, a totes les dones a dur el burka. No crec que cap home ni cap religió poguin obligar a cap dona i s'ha acabat.
De fet, quan, amb la família, varem viatjar a Omán, per poder visitar la mesquita del Sultá Qaboos (que per cert val la pena), dona i filla es varen tenir que posar un mocador tapant tot el cabell i no nomes per sobre sinó a la manera àrab. Ja us puc assegurar que la cara de la meva filla era tot un poema tot i que estava molt guapa. Es va sentir profundament reprimida encara que s'ho va prendre amb filosofia.
Si viatgem a Iran o Aràbia Saudí ens podem trobar que les dones occidentals, vulguin o no, han de cobrir se el cap i això en direm repressió i opressió i no ens agradarà i a elles menys. Aquells obliguen per els seus preceptes i ara nosaltres comencem a fer el mateix adduint la  obligació d'ensenyar la cara???? perquè ho equiparan a un passa muntanyes....(dit per l'inefable Hereu)
Si a una dona que vol dur algun tipus de vel l'obliguem a treure'l no estarem encara alimentant els seus motius per dur lo? jo crec que si.
Sempre he cregut que les obligacions son totes poc edificants, l'educació es lo bàsic.
jo crec que es molt millor deixar que les nenes que vinguin amb vel se les ha de deixar entrar i serà feina de l'educador de fer li entendre que si es la seva voluntat anar així perfecte però que mai ho faci perquè ningú l'obligui, perquè ningú te aquest poder. Trigarem mes però tindrem gent amb criteri.
Per cert jo no he vist cap burka a Catalunya, es a dir el burka que pesa no se quants quilos i dur una reixa als ulls. No se si m'atreviré però si en veig una crec que li diré que ningú no la pot obligar a anar així. 
La resta, tot el que es parla i ara es debat als ajuntaments em sembla una solemne "xorrada" que no es correspon a cap demanda feta per les pròpies dones interessades.
Llibertat si, manipulació no gràcies.