dilluns, 28 de juny del 2010

un llibre

He acabat un d'aquells llibres que no et deixen indiferent: Era nuestra tierra, de Mathieu Belezi.
El tema poc o gens conegut (com a mínim per a mi), l'ocupació francesa d'Argelia i la posterior independència assolida amb molta sang vessada per ambdós costats.
El llibre no busca cap posicionament per cap dels dos costats i si descriu amb duresa el que tots dos varen arribar a fer, uns per mantenir els seu sistema d'esclavatge i els altres per alliberar se. Al final els Francesos varen tenir que marxar del país i, com diu un dels personatges del llibre, els canvis no es produeixen sinó hi ha sang per el mig.
Però no volia parlar del llibre en si sinó dels llibres en general.
Ara que comencen a proliferar els llibres electrònics i un veu, amb molta pena, que el futur del llibre paper està força carregat de núvols voldria trencar una llança en favor del paper.
Aquest llibre que he acabat no l'hagués trobat mai sinó fos que vaig tafanejar a la meva llibreria, sinó fos que la meva llibretera em recomanés aquesta o un altre lectura. Internet te avantatges, segur, però com a mínim per a mi es impossible que em supleixi aquest mirar les cobertes, tocar el paper, descobrir els secrets amagats en una imatge que sol ser l'esquer del que ha de venir després.
Els llibre electrònics poden servir per el que jo anomenaria llibre document, els llibres de text, els llibres d'investigació, tècnics. Arribarà segur al anomenat  "best seller", a aquells llibres que es venen per l'impacte mediàtic i punt, perquè aquí si que arribarà internet. El llibre electrònic difícilment pot substituir el llibre "sentiment", el que expressa una manera de pensar, el que explica una història i que no tothom ha de reconèixer.
Agafar un llibre es un estat d'ànim i et serveix per a transportar te cap un altre mon, un altre temps, no ho perdeu, no ho perdem.